Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2007

Υποδομή.


Στην Ελλάδα της σπατάλης του δημοσίου χρήματος, οι υποδομές του εκπαιδευτικού συστήματος θεωρούνται απαράδεκτες.
Προτείνουμε:
Την αποκέντρωση της διαχείρισης των κονδυλίων, για τις υποδομές των σχολείων. Τα χρήματα από την κεντρική διοίκηση θα δίνονται με βάση τον αριθμό των μαθητών κάθε δήμου επί ένα δείκτη στο οποίο θα συμπυκνώνονται τα λοιπά γεωγραφικά- κοινωνικά «κριτήρια». Ειδική δημοτική συνέλευση θα κατανείμει τα κονδύλια, αυτά, ανά σχολείο με βάση πάλι τον αριθμό των μαθητών επί ένα δείκτη στον οποίο θα συνυπολογίζονται όλα τα ιδιαίτερα κριτήρια κάθε περιοχής του Δήμου. Ευέλικτο όργανο εκλεγμένο από αυτή την συνέλευση για κάθε σχολείο, θα έχει τον διαχειριστικό έλεγχο.
Συμβουλευτικό και ελεγκτικό ρόλο θα έχουν τα προεδρία των συλλογών γονέων και κηδεμόνων του κάθε σχολείου. Τα προεδρία θα είναι εκλεγμένα με μονοετή θητεία. Κανένας γονιός δεν θα μπορεί να εκλεγεί για παραπάνω από δυο θητείες.
Την δημιουργία νέων σχολείων. Κανένα κτίριο να μην είναι παλαιότερο των είκοσι ετών.
Την αγορά χαμηλού κόστους υπολογιστών (γιατί όχι το laptop των 100 δολαρίων) και την χρησιμοποίηση ελεύθερου λογισμικού για την λειτουργία του. Στόχος να είναι, η δημιουργία τόσων θέσεων υπολογιστών, όσοι και οι μαθητές. Την επέκταση των wi-fi spots σε όλα τα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας.
Την δημιουργία ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών προσβάσιμων για όλους, από το διαδίκτυο.
Την δημιουργία περισσότερων θεματικών λυκείων. Αθλητικών, Οικολογικών, Γεωργικών (για τις περιοχές με μεγάλη αγροτική ανάπτυξη). Τα σχολεία αυτά να εντάσσουν επιπρόσθετα μαθήματα πάνω στην ειδίκευση τους πέραν του χρόνου των υπολοίπων μαθημάτων.
Την λειτουργία των ολοήμερων σχολείων. Ο μαθητής να προσέρχεται το πρωί και να φεύγει από αυτά, το απόγευμα, διαβασμένος. Η τσάντα να παραμένει στο σχολείο.

14 σχόλια:

tzonakos είπε...

Η τσάντα να παραμένει στο σχολείο !
Τέλεια.
Κοίτα, οι υποδομή ειναι μεγάλη δουλειά. Αρχίζει απο το Υπουργείο και καταλήγει στον μαθητή.
Τα κονδύλια πρέπει να υπάρχουν και να μπορέι καθε σχολείο να τα χρησιμοποιεί σωστά.
Μεγάλο θέμα και η υποδομή, για να μην πω οτι πρέπει απο εδω να αρχίζει όλο το θέμα ΠΑΙΔΕΙΑ.

Θα επανέλθω.

gyristroula2 είπε...

Το ολοήμερο σχολείο, αν λειτουργήσει σωστά κι όχι ως πάρκινγκ παιδιών, όπως σε πολλά δημοτικά, μπορεί να προσφέρει πολλά. Και κυρίως μέσα από την παροχή πρόσθετων μαθημάτων ξένων γλωσσών ή βοήθειας σε μαθητές που έχουν μαθησιακές αδυναμίες να καταργήσει την ανάγκη του φροντιστηρίου. Πάλι όμως προϋπόθεση είναι η υποδομή, γιατί δεν μπορείς να κρατάς ως το βράδυ τα παιδιά σε ένα σχολείο χωρίς αίθουσες, θέρμανση, χώρους στοιχειώδους εστίασης και αναψυχής, αλλιώς το κάνεις χειρότερο κι από φυλακή.

tzonakos είπε...

Γι αυτο ακριβώς η Υποδομή ειναι τεράστιο κεφάλαιο.
Για να μην καταλήξει φυλακή το σχολείο, για να μην έχουμε παιδιά εγκλειστα και λιγότερο κοινωνικά, πρέπει τα κτίρια και οι χώροι να ειναι κατάλληλοι.
Πρέπει να ειναι σωστά εξοπλισμένοι, ευχάριστοι, καθαροί και άνετοι.
Για να γίνει αυτό χρειάζονται κονδύλια και πολιτική βούληση, σωστός σχεδιασμός και καλή λειτουργία χωρίς εμπόδια - τροχοπέδη.
Ο ίδιος ο γονέας απο την πλευρά του πρέπει να αντιμετωπίζει το ολοήμερο οχι σαν πάρκινγκ, αλλα σαν προέκταση του ίδιου του σχολείου.

Vrakas Kostas είπε...

Αντι να κανουμε μια ...ζωη προτασεις και κουβεντουλα,αντιγραφουμε προτυπα και πρωτοπορα αναλογα προγραμματα,απο χωρες του ...πανω της Ευρωπαικης Ηπειρου που ειναι κορυφη!
Τις τροποποιουμε στα Ελληνικα δεδομενα και ..κανουμε Θαυματα!

Ειναι σε θεση οι Ελληνες εκπαιδευτικοι,εχουν τις καταλληλες γνωσεις να επωμισθουν αυτα που οραματιζεστε;
Κι ας μην κρυβομαστε!Δεν ειναι ικανοι!
Χρειαζονται χρονια και χρονακια για τετοιες εφαρμογες!
Συμφωνω φυσικα πως καποτε πρεπει να ξεκινησουμε!!

Απαιτουμε λοιπον σε πρωτη φαση,ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ!!!ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ!!!
Διοτι με π....ς δεν βαφονται αυγα!
Και κυριως απαιτουμε..τους καταλληλους ανθρωπους στον χωρο της παιδειας!
Οι οποιοι θα ειναι ανεξαρτητοι απο κομματικα και δεν θα αλλαζουν σαν τα πουκαμισα!
Καλη επιτυχια κι απο δω tzonakos και Παναγιωτης!
Με αγωνιστικους χαιρετισμους,αν και δεν ειμαι αναμεσα σας!

Παναγιώτης Παπαχατζής είπε...

@vraka kosta
Οι αντιγραφή συστημάτων δεν είναι πάντα, η λύση.
Μην ξεχνάς οτι τόσο γεωπολιτιά, όσο και σε νοοτροπία διαφέρουμε πολύ απο χώρες με υψηλό εκπαιδευτικό σύστημα (όπως οι σκανδιναβικές).
Μόνο η ενσωμάτωση στοιχείων απο αυτά, είναι εφικτή και οχι το... copy-paste.

Ανώνυμος είπε...

Εγώ δεν νομίζω ότι αυτά που προτείνονται είναι αντιγραφή.
Είναι προτάσεις πρακτικές που ξεκινούν από την ελληνική πραγματικότητα.

thanasis είπε...

Συμφωνώ να κατασκευαστούν νέα σχολεία, διοτί πιστεύω ότι ένα όμορφο, και πόσο μάλλον καινούργιο, περιβάλλον προδιαθέτει διαφορετικά...πως όμως θα πείσουμε τα παιδιά να μην το καταστρέφουν και να το σέβονται, όπως κάναμε στα δικά μας χρόνια; Ναι, και έμέις κάναμε καταλήψεις, αλλά δεν τα αφήναμε τα σχολείο μας σε τόσο κακά χάλια όσο τα σημερινά...

Ναι, να πληρώνουμε για σχολεία, άλλα όχι να ξαναπληρώνουμε όλοι για τις καταστροφές που κάνουν οι λίγοι...ας πληρώσουν αυτοί που τα προκάλεσαν...είναι λίγο τολμηρό σας ιδέα αλλά πιστεύω πως είναι είναι το σωστό αν όχι δίκαιο...

Σίγουρα την επόμενη φορά θα το σκεφτούν πολύ καλύτερα αν θα το ξανακάνουν...

Όσο για την εισαγωγή της τεχνολογίας στα σχολεία πρεπει πλέον να το δούμε πιο σοβαρά το θέμα...και δεν αναφέρομαι στο διαδίκτυο...μπορούν να διδάσκονται μαθηματικά ή φυσική με την χρήση κατάλληλων προγραμάτων... (βλέπε MatLab, Mathematica... )

Πιστεύω πως όλα είναι εφικτά, αρκεί κάτι να αλλάξει στην νοοτροπία μας...

tzonakos είπε...

Ειναι θέμαι σπιτιού, οικογένειας.
Αν το παιδί μάθει απο μικρό να μην καταστρέφει, δεν θα καταστρέφει, απλά.

Xrysostomos είπε...

Δεν θα μπω ιδιαίτερα στη συζήτηση αν οι προτάσεις των "φακέλων" είναι αντιγραφή ή όχι. Σίγουρα πάντως μια πρωτοτυπία την έχουν - εκτός κι αν εγώ δεν γνωρίζω πολλά για το τί γίνεται σε κάποιες άλλες χώρες.

Τέλος πάντων.

Κεντρικό νομίζω είναι το θέμα των χρημάτων. Καμία ιδέα δεν είναι υλοποιήσιμη αν δεν αυξηθεί σημαντικά ο βαθμός στον οποίο η κάθε κυβέρνηση βοηθά τη δημόσια εκπαίδευση. Μπορεί το "15% για την παιδεία" να μη το φωνάζουν πολλοί στις μέρες μας, νομίζω επειδή έχει ταυτιστεί με συγκεκριμένο πολιτικό χρώμα, αλλά θα έπρεπε να το ασπάζεται οποιοσδήποτε νοιάζεται για βελτίωση στη δημόσια εκπαίδευση.

Ας είχαμε τα λεφτά και τα υπόλοιπα είναι πιο εύκολα. Είμαι της άποψης ότι πολλά από τα προβλήματα της εκπαίδευσης έχουν καθαρά οικονομικές αιτίες, δεν είναι καν θέμα τεχνογνωσίας: Δεν υπάρχουν καινούργια σχολεία όχι γιατί δεν έχουμε χτίστες, αλλά γιατί δεν έχουμε λεφτά να τους πληρώσουμε. Δεν δουλεύουν αρκετά σχολικά εργαστήρια, όχι γιατί οι αντίστοιχοι καθηγητές δεν έχουν τη διάθεση να κάνουν πειράματα, αλλά γιατί κανείς δεν δέχεται να τους πληρώσει τις επιμορφώσεις.

Τα λεφτά όμως καμία κυβέρνηση δεν τα χαρίζει. Τουλάχιστον αν δεν αισθανθεί ότι απειλείται αν δεν το κάνει.

Τα πρόβλημα δηλαδή δεν είναι τί προτάσεις κάνεις ή αν τις έχεις αντιγράψει από αλλού, αλλά πώς πιέζεις για να πάρεις λεφτά.

Ή πόσο συμπαραστέκεσαι σε όσους πιέζουν για να πάρει η παιδεία λεφτά και, για να γίνω και λίγο κακός, δεν διαμαρτύρεσαι για την κίνηση στους δρόμους όταν κατεβαίνουν σε πορεία οι δάσκαλοι "που έχουν τρεις μήνες διακοπές και μιλάνε κι από πάνω"...

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ με τον Χρυσόστομο.
Η αρχή πρέπει να γίνει από τις δαπάνες (παράλληλα με το λειτουργικό πλαίσιο θα έλεγα εγώ).
Το να χτυπάς το σαμάρι αντί τον γάιδαρο είναι ελληνική πατέντα.

Unknown είπε...

To sigouro pantos einai oti i paideia mas vrisketai kai se lathos kai se arxima xeria parallila. Den prepei na xexname pos i paideia apotelei to filtro me to opoio oloi mas axiologoume toso tous allous guro mas oso kai ta munimata pou mas apostelnoun, auto kai mono martira tin krisimotita tis katastasis mas.

Ανώνυμος είπε...

Η παιδεία μαζί με την υγεία αποτελούν για μια κοινωνία καθοριστικούς παράγοντες κοινωνικής και οικονομικής εξέλιξης..
Θα πρέπει πρώτα από όλα θα πρέπει να αποφασίσουμε τι παιδεία θέλουμε και τι αποτελέσματα περιμένουμε από αυτή την μορφή της παιδείας.
Ο χρονικός ορίζοντας θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 20ετίας και όχι κάθε 4 χρόνια να αλλάζουμε κατά την όρεξη της εκάστοτε κυβέρνησης
Σημαντική αλλαγή θα πρέπει να αποτελέσει και η αλλαγή του μοντέλου εκπαίδευσης από τους εκπαιδευτικούς/υπουργείο προς τους εκπαιδευόμενους/φοιτητές.
Το σημερινό μοντέλο κατά πλειοψηφία είναι το εξής:
Ο καθηγητής δίνει τις ερωτήσεις και τις ανάλογες απαντήσεις και ζητά από τους μαθητές/σπουδαστές στις συγκεκριμένες ερωτήσεις τις αναμενόμενες απαντήσεις.
Όταν αποφοιτήσει τότε «αξιολογείται» με βάσει το ίδιο μοντέλο τον ρωτάνε τις ίδιες ερωτήσεις και δίνει τις αναμενόμενες απαντήσεις
Θα πρέπει να μάθουν οι σπουδαστές/εκπαιδευόμενοι να ψάχνουν και να ερευνούν την γνώση και το σημαντικότερο να μάθουν να παράγουν γνώση
Αυτά κατά την γνώμη μου αποτελούν τα πιο βασικά θέματα που πρέπει να επιλύσει η πολιτεία τα υπόλοιπα είναι πιο εύκολα να οριοθετηθούν .

ΠΡΟΤΑΣΗ
Θα πρέπει να συμπεριλάβετε και την κατηγορία Επαγγελματική κατάρτιση

Διονύσιος Ξένος
www.dxenos.com
info@dxenos.com
dxenos.bravejournal.com/

Ανώνυμος είπε...

Ο προβληματισμός του Διονύσιου Ξένου είναι πέρα για πέρα καίριος.
Το νέο σχολείο πρέπει να μαθαίνει τον νέο πως να μαθαίνει και να το βοηθάει "να στέκεται" ως αυτόνομη προσωπικότητα και ως κοινωνικό ον και πολίτης.
Εγώ γι' αυτό είμαι αντίθετος στην αξιολόγηση σχολείων που βασίζεται σε στατσιστικά βαθμολογιών κλπ.
Το μεγάλο ερώτημα που μπαίνει είναι θέλουμε ένα σχολείο που να παράγει κυρίως εργάτες ποιότητας ή κάτι άλλο?

QwfwqN είπε...

Σκόρπια:
α) το παιδί χρειάζεται ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι. Επομένως το "ολοήμερο" πρέπει να είναι ως νωρίς το απόγευμα. Και ακριβώς για να μην είναι πάρκινγκ, πρέπει να δούμε και τα εργασιακά ώστε -και αυτό αφορά ιδίως τους γονεός με μικρά παιδιά- να μπορείς να σχολάς πριν το παιδί για να το πάρεις
β) Χρήματα για υποδομές. Βεβαίως. Και αξιοποίηση των υποδομών από την κοινωνία: οι αίθουσες και τα όργανα γυμναστικής μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιούνται το απόγευμα-βράδυ, πχ. στο πλαίσιο δημοτικών προγραμμάτων. Το ίδιο οι αίθουσες που μπορούν να προσφερθούν για εκδηλώσεις.
γ) Καθηγητές: για να έχεις τη δυνατότητα να διδάξεις δεν μπορεί αν αρκεί το πτυχίο επιστημονικής εξειδίκευσης: χρειάζεται να κάνεις μαθήματα -και να τα περάσεις- παιδαγωγικά. Και από τη στιγμή που διδάσκεις, να αξιολογείσαι.