Πέμπτη 8 Νοεμβρίου 2007

Κάποιες σκέψεις για την παιδεία

Είπαμε να ξεκινήσουμε αυτό το blog γράφοντας κάποιες σκέψεις για το θέμα της παιδείας. Καλή μας αρχή λοιπόν.

Καταρχάς οφείλω να πω, ότι είμαι πολλά χρόνια μακριά από το χώρο και κατά συνέπεια όσα γράψω ίσως έχουν μόνο κάποια θεωρητική αξία. Ας περάσω λοιπόν σε κάποιες σκέψεις-προτάσεις.

  1. Επιτέλους κάποιος να ασχοληθεί σοβαρά. Να υπάρχουν ξεκάθαρες προτάσεις για το ποια παιδεία ταιριάζει στην Ελλάδα που θέλουμε να φτιάξουμε. Για μένα η Ελλάδα μπορεί να έχει κάποιο μέλλον μόνο στον τομέα των υπηρεσιών και ίσως και στον πρωτογενή τομέα. Οπότε καλό θα είναι να προσαρμοστεί και η εκπαίδευση σε αυτό.
  2. Να υπάρξει μια συνολική ενασχόληση με το θέμα από όλους τους ενδιαφερόμενους με προτάσεις για όλες τις βαθμίδες. Οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για μένα είναι οι μαθητές, οι φοιτητές, οι γονείς, οι δάσκαλοι, οι καθηγητές. Εθνικός διάλογος με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και στόχο να αποφασίσουμε όλοι μαζί πως θέλουμε να προχωρήσουμε
  3. Μακριά τα κόμματα από τον ασφυκτικό έλεγχο της εκπαίδευσης.
  4. Δεν χρειάζονται οι κομματικές φοιτητικές παρατάξεις. Το μόνο που εξυπηρετούν είναι τα κομματόσκυλα που μαζεύουν «κομματικά ένσημα»
  5. Σοβαρή προσπάθεια για δωρεάν παιδεία, τουλάχιστον μέχρι το Λύκειο. Εκεί να μαθαίνουν οι μαθητές και ξένες γλώσσες και η/υ και ότι άλλο χρειάζεται για να βγει στα 18 του ένας όσο καλύτερα καταρτισμένος άνθρωπος. Το απολυτήριο του λυκείου να έχει μια κάποια αξία, και όχι όπως τώρα.
  6. Κλείσιμο όλων των φροντιστηρίων. Αυτό είναι πολύ εύκολο. Απλά δεν πηγαίνει κανένας μαθητής.
  7. Σχολεία «ειδικού τύπου», όπως πχ. Αθλητικά Λύκεια.
  8. Να ληφθεί απόφαση για την αντιμετώπιση του κράτους απέναντι σε όλα τα κολλέγια που υπάρχουν και δίνουν πτυχία σε νέους. Πολλά από αυτά είναι άμεσα συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και πολλές φορές οι απόφοιτοι τους είναι σε καλύτερη μοίρα ακόμα και από απόφοιτους ΑΕΙ. Και πολλά από αυτά απλά δίνουν κάποια «πτυχία» σε νέους ανθρώπους χωρίς καμία αξία και χωρίς αντίκρισμα.
  9. Δεν είναι καλό να μπαίνει κάποιος όπου περάσει. Περιορισμός στις επιλογές του μαθητή. Δεν χρειάζεται να σπουδάσουν όλοι. Και δεν είναι καλό κάποιος να σπουδάσει ότι να ναι, απλά για να λέει ότι κάτι σπούδασε.
  10. Μεγαλύτερη ανάπτυξη στην τεχνική εκπαίδευση και στα ΤΕΙ.
  11. Κατάργηση του απαράδεκτου φαινόμενου των αναπληρωτών καθηγητών. Όσοι χρειάζονται ας είναι μόνιμοι.
  12. Σοβαρή προσπάθεια για λειτουργία των σχολείων μόνο το πρωί.
  13. Και φυσικά πόρους από το κρατικό προϋπολογισμό. Και για καλά σχολεία, και για καλοπληρωμένους δασκάλους και καθηγητές.
  14. Σύστημα δια βίου εκπαίδευσης. Εγώ γιατί να πρέπει να πληρώσω σε διάφορες «εταιρείες» για να είμαι ενημερωμένος για τις εξελίξεις στο επάγγελμα μου, τις οποίες το κράτος συνέχεια τις αλλάζει; Βλέπε πχ. τις συνεχείς αλλαγές φορολογικών νόμων.


2 σχόλια:

fisherman είπε...

Διάβασα και σχολιάζω

H απεξάρτηση από τον κομματικό έλεγχο των φοιτητών κυρίως, αποτελεί βασικό άξονα για την δημιουργία μίας υγιούς και διεκδικητικής νεολαίας. Συμφωνώ απόλυτα με την λογική αυτή αλλά δεν ξέρω πως μπορεί αυτό να συμβεί… Συμφωνώ με το γεγονός ότι πρέπει να ανακατευθύνουμε τους στόχους της παιδείας (αν γινόμουν υδραυλικός σίγουρα θα έβγαζα παραπάνω…). Δεν είναι ανάγκη να γίνουμε όλοι επιστήμονες (εγώ πάντως όχι…). Πρέπει να υπάρξε πράγματι μία μεγαλύτερη στροφή προς την ανάπτυξη των ΤΕΙ που πιστεύω ότι έχουν τις προϋποθέσεις να αναπτύξουν πραγματικά αξιόλογο εργατικό δυναμικό. Τα φροντιστήρια δεν νομίζω ότι έιναι τόσο απλό να καταργηθούν … μάλλον χρειάζεται κάτι παραπάνω. Η δια βίου εκπαίδευση είναι πολύ βασικό κομμάτι της εξέλιξης ενός ανθρώπου. (Εγώ εκμεταλλεύομαι το ΛΑΕΚ και έχω μέχρι τώρα παρακολουθήσει σε δύο χρόνια δύο πολύ καλά σεμινάρια σχετικά με την δουλειά μου. Απλά είναι ένας θεσμός που χρειάζεται περαιτέρω ανάπτυξη.

αντωνης είπε...

*Απλα δεν θα υπαρχουν κομματικες φοιτητικες παραταξεις. Θα καταργηθουν.
*Αν κανενας μαθητης δεν πηγαινε φροντιστηριο, δεν θα ηταν εξισου ισοτιμες οι οποιες εξετασεις; Και για ποια "δωρεαν παιδεια" μιλαμε οταν για τα φροντιστηρια πληρωνουμε τοσα πολλα;
*Για το ΛΑΕΚ ομως πρεπει να συναινει και ο εργοδοτης, αλλιως το ξεχναμε. Ετσι δεν ειναι;